יעקב מת והאחים קוברים אותו. יוסף מסתגר בארמון ושוב אינו מזמין את אחיו לסעודות אתו כמו בימיו של יעקב. האחים מפחדים ביותר שהנה עתה יוסף ישלם להם כגמולם על מכירתו, ומוסרים לו ציווי שהמציאו (עפ' ר"שי):
וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו: וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים:
יוסף מרגיע אותם:
"ויֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱ-לֹהִים אָנִי: וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב:"
במבט ראשון נראה שהאחים מתחננים ויוסף מרגיע וסולח להם האמנם?
למה אינו אומר סלחתי, מחלתי, אלא אומר: "התחת א-לוהים אני"?
מכאן משתמע שמי שמעניש, זה ה'.ואם הדבר היה תלוי בו היה שופט ומעניש אותם.
אומר רבינו בחיי בפירושו על התורה:
"והנה אחיו בקשו ממנו מחילה, ולא באר הכתוב שמחל להם … ואע"פ שהזכיר הכתוב וינחם אותם וידבר על לבם … ואם כן מתו בענשם בלא מחילת יוסף ואי אפשר להתכפר עונם רק במחלתו. ועל כן הוצרך העונש להיותו כמוס וחתום להפקד אחר זמן בענין עשרה הרוגי מלכות"
לפי זה, יוסף לא מחל לאחיו ולכן הם עדיין חייבים בעונש עבור המכירה
עוון מכירת יוסף היה תלויי ועומד.
כי אם אין מוחלים בלב שלם בעוונות שבין אדם לחברו, החוב תלויי ועומד גלגולים רבים על שמשלמים עבור החטא שארע.
עד מתי היה תלוי ועומד עוון מכירת יוסף?
עד שהגיע קיסר רומי והחל ללמוד את התורה כשהיגיע לפרשת משפטים קרא: "גונב איש ומכרו מות יומת" קרא לכל חכמי ישראל ושאל אותם האם הרגו את אחי יוסף?
אם לא, החוב עדין תלוי עומד .ומיד מצווה לבחור עשרה מחכמי ישראל ושהוא יהרוג אותם תחת השבטים.
עלה ר' ישמעאל למרום לבדוק אם אכן הדבר נכון, ושמע מפי גבריאל המלאך:
"א"ל גבריאל, ישמעאל בני חי נפשך שכך שמעתי מאחורי הפרגוד שעשרה חכמי ישראל נמסרו להריגה ביד מלכות הרשעה. אמר לו ר' ישמעאל למה?
א"ל על מכירת יוסף… שמיום שמכרוהו השבטים את יוסף לא מצא הקב"ה בדור אחד עשרה צדיקים וחסידים כמו השבטים, לפיכך הקב"ה פורע מכם…"
וכך נהרגו עשרה הרוגי מלכות בעוון מכירת יוסף.
ולימוד נורא לנו:
אם חטאנו כלפי הזולת כדאי מאד למחול ולסלוח. ואם פגעו בנו נעשה הכל כדי למחול שלא נשוב חלילה לגלגול נוסף!
וכמו שאנו אומרים בקריאת שמע על המיטה בכל ערב:" הריני מוחל וסולח לכל מי שפגע בי וחטא כנגדי…"
ונתפלל שיסולח לנו ונהיה טובים בעייני אלוקים ואדם.