כולנו מכירים מהגן את השיר מתוך מגילת אסתר: "שושנת יעקב צהלה ושמחה בראותם יחד תכלת מרדכי". מי השושנה? מה עושה כאן יעקב? ומזה תכלת מרדכי? למה רצה המן ללבוש את בגדי אחשורוש? ולמה מרדכי שמח ביותר? מה לו ולבגדי אחשורוש? חסר לו בגדים?
מסתבר שלחז"ל ולזהר יש הסברים מרתקים מאד. חז"ל שואלים: "המן מן התורה מניין? שנאמר, המן העץ אשר אמרתי לבלתי אכול אכלת?" הכל מתחיל בחטא עץ הדעת כאשר אדם וחווה אוכלים מהפרי האסור וזוהמת הנחש פוגעת בהם. הם היו אמורים למות אבל הבורא מרחם עליהם ותופר להם בגדים וכאן אני מתחברת לפרשת השבוע שם מסופר על בגדי כהן גדול. חז"ל אומרים שתפר להם בגדי כהן גדול 8 חלקים כנגד 8 החטאים שחטאו:
חושן – על הדין, אפוד – עבודה זרה, מעיל – לשון הרע, כתונת – שפיכות דמים, מצנפת – גסות רוח, אבנט – הרהור הלב, מכנסיים – צניעות, ציץ – עזות פנים.
הבגדים עוברים לנח, מנח לנמרוד, עשיו הורג את נמרוד לוקח את הבגדים שם אצל רבקה, יעקב לובש את בגדי אדה"ר כדי לגנוב את הברכות, יעקב נכנס ליצחק "וירח את ריח בגדיו" – "בוגדיו" גנבת את הבגדים לא הלבישו אותך לכן מחזיר את הבגדים לרבקה. רבקה מעבירה לשבטים, למשה, משה מניח במשכן, עם חורבן הבית נבוכדנצר לוקח את הבגדים וכלי המשכן לאוצרות המלכות. וכך הבגדים עוברים לאחשורוש שעושה משתה משתמש בכלי המקדש ולובש את בגדי מלכות הלא הם בגדי אדה"ר.
גלגולים במגילה:
אדה"ר, יעקב, משה רבנו, מרדכי = אותו גלגול.
עשיו, המצרי, המן = אותו גלגול.
חוה, רחל, בתיה, אסתר = אותו גלגול.
אחשורוש הוא נמרוד.
כשרואה המן שאחשורוש לובש את הבגדים אומר לו הבגדים שלי שאני הייתי עשיו, אמר לו אחשורוש, אני נמרוד רצחת אותי ולקחת את הבגדים עכשיו תמהר ותלביש את מרדכי שהוא יעקב שהבגדים שלו. כשהמן מלביש את מרדכי, ממהרת אסתר "ללבוש מלכות", הולכת לאוצרות המלך ולוקחת את בגדי חוה, מרגע שהבגדים ברשותם חלה התפנית במגילה והגלגל מתהפך "מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב". עכשיו אנחנו מבינים למה יש במגילה מלחמה על הלבושים.
מעניין לראות הקבלות בין הדמויות והגלגולים:
"ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה", מתקן על 7 ההשתחוויות שהשתחווה לעשיו.
"ויתחזק ישראל וישב על המיטה" יעקב מתחזק –
"והמן נופל על המיטה" עם נפילת המן חל המהפך במגילה
לחוה אין הורים – אסתר יתומה מאב ואם. מרדכי (משה) לקח אותה לבת, בתיה (אסתר) לקחה אותו לבן = החזר חוב גלגולי.
לבתיה ולאסתר קרה אותו נס:
לבתיה התארכה היד 60 אמה, לאסתר התארך השרביט 60 אמה.
ובהקשר לשיר: מיהי "שושנת יעקב"? אסתר שהייתה "כשושנה בין החוחים" חייה בבדידות, ו"יעקב"- מרדכי, ו"תכלת מרדכי"- הבגדים שחזרו ליעקב הלוא הוא מרדכי. למדנו עוד סודות רבים בשעור אך תקצר כאן היריעה מלספרם…
יהודית