הגר גדולה היתה בת מלך שאביה נתנה להיות שפחה בבית אברהם
שרה מכירה בערכה והופכת אותה למורה רוחנית וכאשר מבינה שאינה יכולה ללדת משדלת את אברהם לקחת אותה לאישה ואומרת "אולי אבנה ממנה"
איך תיבנה?
כאשר השפחה יולדת את הילד, הוא שייך לגבירה. כגון רחל ולאה שמוסרות את בלהה וזילפה ליעקב וכאשר הן יולדות, רחל ולאה נותנות להם את שמם וכך הם הופכים להיות חלק מהשבטים ללא הבדל בין בני הגבירה לבני השפחה.
אולם, הגר הקלה בכבוד שרה. המדרש מספר שהחלה מבזה את שרה ואומרת שאיננה צדיקה כפי שהיא נראית – עובדה! האלוקים לא נתן לה פרי בטן ואילו היא נפקדה מיד.
שרה כואבת ומבקשת מאברהם לסלקה, אברהם אומר לה שתעשה כרצונה ושרה מענה את הגר. המדרש מספר שלא נתנה לה ללמד ובמקום אחר, הכריחה אותה לעשות עבודות פיזיות.
הגר – שאיננה רוצה להיות שפחה אלא גבירה בורחת מפני שרה, ואברהם לא קורא לבנה בשם – אלא המלאך קורא בשמו.
אלמלא בריחת הגר היה אברהם קורא לבנה בשם, והיה כבן ממש וחלק מעם ישראלץ
אולם להגר יש תפקיד!
להביא את הגואל או דרך ישמעאל כשהיא שפחה או בגלגול אחר….
והנה הגואל שנולד אצל ישי – שהכתוב מורה עליו שהיה "בן נחש", שהיה כל כך צדיק שלא עבר על שום מצוה, ואלמלא חטא אדם הראשון היה חי לנצח. והוא מת רק "בעטיו של נחש".
לישי יש אישה – ניצבת בת אביאל ולה שבעה בנים. ישי פורש מאשתו 3 שנים מאחר והיה מצאצאי רות המואביה וחשש שמא אסור היה לו להינשא לה. יום אחד חוזר ורואה את השפחה הכנענית של ניצבת ורוצה לקדש אותה. השפחה שאיננו יודעים את שמה, איננה מעוניינת ומספרת לגבירתה את אשר קורה.
ישי מקדש את השפחה ובלילה השפחה יוצאת, וניצבת נכנסת במקומה והיא נפקדת. ישי שידע לא ביקר את אשתו, והיא הרה, חשב שזנתה עם אחר.
האחים רוצים להרוג את הולד ואת האם. ישי אומר שיעזבו אותו, הוא יהיה רועה צאן. וכך נולד דוד מלך ישראל "מוזר הייתי לאחי נוכרי לבני אמי"..
הר' מפאנו בספרו גלגולי נשמות שואל: מי הייתה השפחה של ניצבת?
הגר!
כאן היא מתקנת את אשר עוותה כהגר. הפעם היא מבינה את מעמדה כשפחה ומספרת לגבירה והתוצאה: נולד דוד ממנו יבוא הגואל!
ומהו העם שקשה לנו היום אתו ביותר? הישמעאלים מזרע הגר
ומי ינצח אותם בע"ה? המשיח שנבנה בזכות הגר וזוהי המלחמה האחרונה ביננו ובין הישמעאלים.
וכך הגר מתקנת דרכה ועושה את יעודה!